Пређи на главни садржај

Отац, Син и Свети Дух или "Апсолутна Свест" / God оr "Absolute Consciousness" / teologija. theology

 

Bog i "Apsolutna Svest" / God and "Absolute Consciousness" / teologija. theology



У православном хришћанству, постојање и природа стварности не могу се свести само на "апсолутну свест" или субјективну перцепцију. Наша вера се темељи на учењу Светог Писма, Светих Отаца и светоотачких списа, који нас уче о стварном, објективном постојању Бога и Његовог створења. 


Бог као апсолутна стварност 


У православној теологији, Бог је извор свег постојања. Он је Апсолутни, Бесконачни и Вечни, који надилази све границе људског разумевања. Бог је сам по себи, суштина и извор живота, љубави, мудрости и истине. Свети Григорије Палама јасно истиче да Бог није само врховна свест или апстрактни концепт, већ је Он "Онај који јесте" (Излазак 3:14), Створитељ и Суштина свега.


Апсолутна стварност и трансцендентност


Бог је апсолутна стварност јер је Он изван и изнад свега створеног. Он је трансцендентан, што значи да надилази све границе материјалног и духовног света. Свети Дионисије Ареопагит пише: "Бог је изнад свих бића и није део света који је створио. Он је извор свега постојања, али није ограничен створеним" (О божанским именима, 1).


Бог као Творац и Суштина свега


Православно учење наглашава да је Бог створио свет "из ничега" (ex нихило) својом вољом и речју. Свети Василије Велики у својој "Шестодневници" објашњава: "Бог је створио свет својом моћном речју, и све што постоји има своје постојање у Његовој вољи" (Шестоднев, 1:1). 


Православно учење о личности


У православној теологији, појам личности (грч. πρόσωπον, просопон) има дубоко значење. Бог је Три личности у једној суштини - Отац, Син и Свети Дух. Свака личност је јединствена и нераздељива, али делује у савршеном јединству. Свети Григорије Ниски пише: "Бог је Један по суштини, али Три по личностима. Ово тајанство Тројства је темељ наше вере и изражава богатство Божанске љубави и заједништва" (Против Еуномија, 2:14).


Човек као икона Божја


Човек је створен по лику и подобију Божјем (Постање 1:26-27), што значи да сваки човек има достојанство и вредност као личност. Свети Атанасије Велики објашњава: "Човек је створен као слика Божја, носилац Божјег лика, позван да учествује у Божанском животу и љубави" (О оваплоћењу Речи, 11).


Личност у заједници


Православно учење наглашава да личност не постоји у изолацији, већ у заједници с другима. Свети Василије Велики каже: "Човек се остварује као личност у заједници љубави, као што и Бог постоји као заједница љубави у Светој Тројици" (О Духу Светом, 18). Ова заједница љубави и међусобног давања и примања је срж православног поимања личности.

*

Православна теологија наглашава да је Бог апсолутна стварност, извор и суштина свега створеног. Он је трансцендентан и изнад свих граница материјалног и духовног света. Кроз своје стварање, Бог је открио своју стварност и присутност у свету. Православно учење о личности додатно потврђује ову стварност, истичући да Бог постоји као Три личности у једној суштини, и да је човек створен као икона Божја, позван да учествује у заједници љубави. Ове истине потврђују објективну стварност Бога и његовог деловања, одбацујући идеју да је све само свест или субјективна перцепција.


Стварање света


Православна Црква верује у стварање света "из ничега" (ex нихило), што је у супротности са идејом да је све само "апсолутна свест". Према Књизи Постања, "У почетку створи Бог небо и земљу" (Постање 1:1). Свети Василије Велики у својој "Шестодневници" објашњава да је свет створен Божјом вољом и да није производ људске свести или имагинације.

Богочовек Христос и стварност Његовог доласка - Једна од кључних тачака православног хришћанства је веровање у Богочовека Христа, Његов долазак у тело и Његово стварно присуство међу људима. Син Божји је постао човек да би спасао човечанство. Ово веровање је темељ наше вере и потврђује објективну стварност света и Божјег деловања у њему.

Стварно оваплоћење - Богочовек Христос је стварно дошао у тело, родивши се од Пресвете Богородице Марије. Свети Атанасије Велики у свом делу "О оваплоћењу Речи" пише: "Син Божји није само привидно постао човек, већ је стварно узео тело, поставши сличан нама у свему осим у греху" (О оваплоћењу Речи, 8). Ово значи да Христос није био само идеја или симбол, већ стварно људско биће, које је ходало земљом.

Пророци и Месија - Долазак Христа као Месије био је најављен кроз пророке Старог Завета. Пророк Исаија је пророковао: "Ето, девојка ће зачети и родиће сина, и наденуће му име Емануил, што значи: С нама Бог" (Исаија 7:14). Ово пророчанство се испунило у Исусу Христу, који је дошао као стварни Месија, испуњавајући обећања Божја дата кроз векове.

Христова деловања и чуда - Христова дела и чуда такође потврђују Његово стварно присуство и деловање. Свети Јован Златоусти пише: "Христос је стварно лечио болесне, ходао по води, умножавао хлебове и васкрсавао мртве. Ова чуда нису била привид или симболика, већ стварни догађаји који су показивали Његову божанску природу" (Беседе на Јеванђеље по Матеју, 56).

Страдање, смрт и васкрсење - Стварност Христовог страдања, смрти и васкрсења је срж православне вере. Свети Григорије Богослов пише: "Христос је стварно трпео, био разапет, умро и васкрсао. Ово нису симболични догађаји, већ стварни историјски догађаји који су донели спасење човечанству" (Беседа 45, на Васкрс).


Христова присутност у Светим Тајнама


Христова стварност се наставља у животу Цркве кроз Свете Тајне. Свети Јован Златоусти објашњава: "У Светој Евхаристији, хлеб и вино постају стварно тело и крв Христова. То није само симболика, већ стварна присутност Христа међу нама" (Беседа на Јеванђеље по Јовану, 6:53-56).

Веровање у Богочовека Христа и стварност Његовог доласка потврђује објективну стварност Божјег деловања у свету. Христос је стварно постао човек, живео међу нама, трпео, умро и васкрсао за наше спасење. Његова дела, чуда и присутност у Светим Тајнама потврђују да православна вера није заснована на субјективним искуствима или симболима, већ на стварном, објективном постојању Бога и Његовог дела у свету.


Светотачко учење о стварности

Свети Оци, као што су Свети Атанасије Велики и Свети Григорије Ниски, јасно говоре о стварности и објективности света. Свети Атанасије Велики у свом делу "О оваплоћењу Речи" наглашава да је свет створен Божјом Речју и да постоји независно од људске свести. Он пише: "Бог је створио свет из ничега Својом Речју, а не нашом перцепцијом или мишљу" (О оваплоћењу Речи, 3).

Свети Григорије Ниски у својим списима о стварању и есхатологији говори о стварном постојању света, човека и вечног живота. Он каже: "Стварање није илузија; Бог је све створио у својој мудрости и љубави, и све што постоји има своју суштину и сврху" (Велико катехетско предавање, 6).

Свети Максим Исповедник, један од најдубљих теолога православља, истиче: "Створени свет није само привид или субјективна перцепција. Он је реалност, коју је Бог створио и у којој се Његова воља и мудрост манифестују" (Амбигуа, 7). 

Свети Јован Дамаскин у својој "Тачној изложби православне вере" наглашава да је Божје стварање реално и опипљиво: "Бог је створио свет видљив и невидљив, материјалан и духован, и све што је створено има свој стварни поредак и сврху" (Тачна изложба православне вере, ИИ, 2).

Свети Василије Велики, у свом делу "Шестоднев", описује стварање света у шест дана, подвлачећи реалност сваког дела стварања: "Сваки део стварања, од светлости до биљака, од животиња до човека, није само идеја, већ реалност која постоји по Божјој вољи" (Шестоднев, И).

Ови цитати Светих Отаца потврђују да православно хришћанство учи о објективној стварности света, створеног Божјом вољом и мудрошћу, и одбацује идеју да је све "апсолутна свест" или субјективна перцепција. Православна вера се темељи на веровању у реалност Божјег стварања и Његовог деловања у свету.


Литургијски живот и свете тајне


Православни литургијски живот и свете тајне потврђују објективну стварност Божјег присуства и деловања у свету. Литургија и свете тајне нису само симболични или субјективни доживљаји, већ су стварни догађаји у којима се манифестује Божја благодат.


Средишњи догађај православног богослужења је Света Литургија, током које се догађа Евхаристија. У овом светом чину, хлеб и вино се преображавају у стварно тело и крв Христову. Свети Јован Златоусти пише: "Кад те видимо, немамо посла с човеком, већ с Богом. Јер, Он који је то дело уредио и рекао: 'Ово је тело моје', потврђује то и сада, и ми стојимо поред те жртве, и ми чинимо ону исту жртву, коју је и Христос принио" (Беседа на Матеја 82:4).


Свете тајне


Крштење - Кроз свету тајну Крштења, верник постаје део Тела Христовог, Цркве. Свети Јован Златоусти објашњава: "Кроз Крштење, ми нисмо само очишћени од греха, него и постајемо чланови Тела Христовог" (Беседа на Јеванђеље по Јовану 25:2).


Миропомазање -  У светој тајни Миропомазања, верник прима печат дара Светог Духа. Свети Кирило Јерусалимски у својим Катехезама каже: "Миропомазање је дар Светог Духа, којим смо печаћени на дан откупа. То није симболичан чин, већ стварна даривање благодати Светог Духа" (Катехезе, 21:1).


Покајање - Света тајна Покајања (Исповести) омогућава верницима да приме опроштај грехова и помирење с Богом. Свети Јован Кризостом наглашава: "Покајање је други крст, дарован из Божје милости, и омогућава нам да се очистимо од грехова и обновимо заједништво с Богом" (Беседа на Покајање, 3).


Свештенство - Свети тајна Свештенства (Хиротоније) оспособљава људе за службу у Цркви. Свети Игњатије Антиохијски пише: "Где је бискуп, тамо је и Црква, јер без свештенства нема ни Цркве. Свештенство је Божји дар којим се Црква управља и посвећује" (Посланица Смирниотима, 8:2).

Брак - У светој тајни Брака, муж и жена постају једно тело у Христу. Свети Јован Златоусти каже: "Брак је тајна љубави и јединства, где муж и жена постају једно тело, као што је Христос једно са својом Црквом" (Хомилије на Ефесцима, 20).

Јелеосвећење - У светој тајни Јелеосвећења, болесници примају духовно и телесно исцељење. Свети Јаков апостол пише: "Болује ли ко међу вама? Нека дозове презвитере црквене, и нека се моле над њим мазајући га уљем у име Господње; и молитва вере помоћи ће болеснику, и подигнуће га Господ" (Јаков 5:14-15).


Православни литургијски живот и свете тајне потврђују објективну стварност Божјег присуства и деловања. Кроз ове свете чинове, верници се сједињују с Богом и примају Његову благодат. Свете тајне нису симболични или субјективни догађаји, већ реални сусрети с Богом, који потврђују објективну стварност духовног и материјалног света.


Дакле, православно хришћанство се снажно супротставља идеји да је све само "апсолутна свест или субјективна перцепција. Наша вера се темељи на објективном постојању Бога, стварању света, доласку Христа, учењу Светих Отаца и литургијском животу Цркве. Стога, сваки покушај да се сведе све на "апсолутну свест" или субјективно искуство није у складу са православним учењем и теологијом.

Православна теологија одбацује идеју астралних путовања као субјективну и потенцијално опасну праксу која нема темељ у светоотачком учењу. Свети Григорије Синаит пише: "Такве праксе често воде у обману и духовне опасности, јер се ум отвара демонима и илузијама" (Филокалија, Поглавље 11). Астрална путовања, која тврде да омогућавају људима да напусте своја тела и путују кроз различите димензије, су неспојива са православним учењем о телу и души као јединственом Божјем стварању.

Јединство тела и душе

Православно хришћанство учи да је човек створен као јединство тела и душе. Ово јединство је део Божјег плана и није предвиђено да буде раздвојено осим у случају физичке смрти, након које тело чека васкрсење и поновно сједињавање са душом. Свети Атанасије Велики пише: "Тело и душа су створени да буду заједно, а њихово насилно раздвајање доноси духовне опасности и супротности Божјој вољи" (О оваплоћењу Речи, 3).


Опасности духовне обмане

Православна Црква упозорава на опасности духовне обмане које прате праксе попут астралних путовања. Свети Игњатије Брјанчанинов наглашава: "Многи су заведени демонским обманама кроз лажна духовна искуства која изгледају као светлост, али су у стварности таме. Астрална путовања могу бити једна од тих обмана, отварајући врата демонском утицају" (О духовној обмани, 7).

Православни хришћани су позвани да буду послушни Цркви и учењу светих Отаца, који су нас кроз векове водили ка истинском заједништву са Богом. Свети Василије Велики пише: "Учење Цркве је светлост која нас води кроз таму света. Непослушност Цркви и тражење лажних духовних искустава води у заблуду и удаљава нас од Бога" (О Духу Светом, 27).

Уместо да се упуштају у опасне и обмањујуће праксе као што су астрална путовања, православни верници су позвани да се посвете молитви, посту, исповедању грехова, и учествовању у светим тајнама. Свети Серафим Саровски наглашава: "Православна духовност пружа истински пут ка Богу кроз молитву, пост и љубав према ближњем. Учествовање у светим тајнама доноси Божју благодат и духовно исцељење" (Разговор са Мотовиловим).

Православно хришћанство се снажно супротставља идеји да је све само "апсолутна свест" или субјективна перцепција. Наша вера се темељи на објективном постојању Бога, стварању света, доласку Христа као Богочовека, учењу Светих Отаца и литургијском животу Цркве. Сваки покушај да се сведе све на "апсолутну свест" или субјективно искуство није у складу са православним учењем и теологијом. 

Православна теологија одбацује астрална путовања, апсолутну свест, панпсихизам, идеје настајања из вакума и сличне безуспешне покушаје да човек имитира Бога. Ове праксе и идеје не само да су у супротности са светоотачким учењем, већ су и духовно опасне, отварајући врата обманама и демонском утицају. 

Свети Оци нас уче да су тело и душа нераздвојни, и да је једини прави пут ка Богу кроз покајање, молитву, и учествовање у светим тајнама. Учимо из пада Сатане, који је покушао да буде једнак Богу и био кажњен због своје охолости. Слично, човек који покушава да имитира Бога кроз лажне духовне праксе ризикује духовну пропаст. 

Православна Црква нас води ка истинском заједништву са Богом кроз веру, послушност, и љубав, пружајући нам сигуран пут ка спасењу и вечном животу.


Апсолутна свест и панпсихизам

Идеје апсолутне свести и панпсихизма, које тврде да је свест присутна у свим стварима и да је темељ целокупне стварности, су у супротности са православним схватањем Бога и створеног света. Свети Максим Исповедник истиче да је "свест дарована човеку као слика Божја, али не постоји сама по себи нити је темељ стварности. Стварност је укорењена у Богу, који је изнад свих створених ствари" (Амбигуа, 7).


Настајање из вакума

Теорија да је универзум настао из вакума без Божјег деловања такође је супротна православном учењу. Свети Јован Дамаскин наглашава: "Бог је створио свет из ничега својом вољом и моћи. Свет није настао случајно нити из празнине, већ је дело Божје мудрости и љубави" (Тачна изложба православне вере, ИИ, 2). Идеје које покушавају да објасне постојање света без Божјег деловања су безуспешни покушаји да се одузме слава Створитељу.


Човеково покушавање имитације Бога и Сатане

Сваки покушај човека да имитира Бога кроз окултне праксе или филозофије које негирају Божје постојање и деловање подсећа на пад Сатане. Свети Григорије Велики пише: "Сотона је пао због своје жеље да буде једнак Богу, због своје охолости и непослушности" (Моралиа, К. 34). Слично, када људи покушавају да замене Бога својим сопственим идејама и праксама, они понављају исти грех и ризикују духовну пропаст.



Коментари

Популарни постови са овог блога

Spontano Sagorevanje: Pikado | Spontaneous Combustion: The Dartboard / Zbirka Kratkih Priča. кратка прича. kratka priča. short story. histoire courte. књижевност. литература. literature. book. knjiga. literatura. kratka priča

  ПИКАДО Рака је купио пикадо. Пре тога је дуго размишљао, не о пикаду али до пикада је на крају дошао. Његов след мисли већ дуже време је био поприлично конфузан: „Схватам да сам угожен...осећам то… како, од кога, на који начин – на све начине али неизвесност траје...сада слушам ове псе како бесомично лају, не престају, то су комшијски пси и ужасни су...заробљени, јадни, тих пар квадратних метара… али ја више не гледам телевизор, не купујем новине, немам другове, више немам информације...искључио сам мобилни и онако ме више одавно нико не зове… и шта?! Ништа, не могу да се жалим...мирно је...ови пси али некако се навикнеш...шта да радим, да живимсам на планину...не, не, добро је овде овако само треба вежбати...треба вежбати стрпљење...ту је кључ ... ствар је у томе да морам и кући вежбати...физички, психички а после и духовно… поента је да морам вежбати и код куће… ни музику више не слушам! Морам брзо нешто да смислим и то неку вежбу за фокусирање, за психички мир…“ - тако некако ...

Spontano Sagorevanje: Kosta na crti ::: Spontaneous Combustion: Kosta On The Line / kratka priča. кратка прича. short story. histoire courte. књижевност. литература. literature. book. knjiga. literatura.

Kosta je stajao na tankoj crti, floroscentno plave boje... Osećao je da isijava sopstvenom unutrašnjom svetlošću i da ima razloga što stoji na crti, koju je između ostalog, da spomenemo, sam stvorio. Oko Koste i crte nema ničega. Kosta je u mraku i njemu je to bilo dovoljno. Taj mrak je bio njegov, on je zamislio takav mrak... Kosta je poželeo da se pored njega, u mraku, pojavi božanstvena, prelepa boginja-muza, koja će ga napojiti svojim inspirativnim darovima. Muza se pojavila i bila je slepa. Znao je da će biti slepa, to je i želeo. Stajala je kao kip, kao živi slepi mit. Uživao je. Napajao se „božanstvenom“ energijom svoje boginje. Disao je duboko i teško, osetio je da mu se disanje usporava i da srce počinje jako da mu udara. Uplašio se... Boginja je ostala nema i sjajno slepa. Njeno slepilo je isijavalo snažnu, belu, svetlost koju Kosta sada više nije mogao da podnese. Želeo je nazada u svoj mrak. Ništa više, samo nazad u  svoj mrak. Sve je nestalo... Ostao je mrak i florosce...

Outcome On Gunpoint: "Ode To Loyalty" - Ishod Na Nišanu: "Oda O Odanosti" | poetry. poezija. zbirka poezije. poésie. a collection of poetry. un recueil de poésie

  Outcome On Gunpoint Ishod Na Nišanu "Ode to Loyalty" Thought ... Like a razor, like a flash of light like a red diamond, like a dot. * A boat full of feelings is flying these days With a crust of heavy imagination Unreachable ideal In funeral gowns With empty hands - with no sense A little different from understanding anything On the horizon of a magnificent sight Under masks Under dry branches With the feeling of stuck rotten leaves on the soles With tears in his eyes and big pupils full of obedience and fear ... Then, it means a lot An ode to loyalty In trouble On a stone path Among the thorns On the edge... "Oda O Odanosti"   Misao, misao, misao... Kao oštrica brijača, kao udar svetla kao crveni dijamant, kao tačka. * Jurca ovih dana barka puna osećanja, Sa korom tvrde mašte, Nepostižnih ideala U odorama Praznih ruku - bez smisla Malo drugačije od poimanja bilo čega Na obzorju veličanstvenog prizora Pod maskama Ispod suvih grana Sa osećajem zalepljenog trulog l...