NISAM BIO TU / "Devedesete ili Ja" (Autobiografski Roman u Nastavcima 22) Autobiografija | Autobiography | Autobiographie - 1990 godina
Devedesete ili Ja
Ono što su donele godine koje su sledile,
malo ko je mogao da predpostavi. Gledajući iz ove pozicije, trideset godina
kasnije, puno toga mi je jasnije ali najverovatnije će mnoge stvari ostati još
uvek pod isvesnim velom laži, sakrivene. Tada se desilo nešto što je važilo za
sve. Lično mišljenje i stav su ugušeni. Poslednji krik koji je tada čuo ceo
svet je bila “Nirvana”. Posle ovoga, u punom smislu toga šta je značio a po mom
skromnom mišljenju, “rock&roll”, je nestao. Umetnost nam ni danas ne pruža
sve odgovore ni u jednoj svojoj oblasti, ma koliko god to nekom zvučalo previše.
Dogodilo se to da je na najrazličitije moguće načine, poredak stvari koje su
trebale da se promene, uticao na svaku ličnost koja je živela na planeti.
Kolektivna podsvest je jako zanimljiva stvar za izučavanje. Što se toga tiče, Beograd je bio epicenter,
udara koji će, opet po mom mišljenju, opet uticati na čitav svet a svedoci smo
toga da se naknadni potresi odigravaju i danas . Na žalost to vreme bezvlašća, pokušaja da se
ostane na brodu koji tone, rodilo je još više zla, najmračnijih odnosa i
uticaja, tako da u poređenju sa time "krik istine" izgleda
smešan. Osakatila nas je masa ljudi bez
obraza, bez svesti o bilo čemu, prljava, gadna gomila matorih i mladih lopova, prevaranata svih vrsta, kriminalaca, ubica,
makroa, lažnih mesija, sve lošijih političara. Kao i sve i kultura je trebalo
da bude uništena. Sve je maltene zamrlo, a
rodio se "turbo- folk”. Uz tu krajnje degradirajuću muziku, opasnu
za svest, najgori ološ je deci u osnovnim školama počeo da servira opijatske
derivate i supstance jeftinije od užine. Počela je vladavina laži, koja
uništava sve pred sobom. Takva vrsta laži uvek živi na senzacijama, koje
odzvanjaju u glavama građanina gde on postaje nesposoban da misli, logično i
svojom glavom. Trebalo je uništiti sve i
spolja i iznutra. Osakatiti radnika i seljaka, građanina, umetnika, bilo kakvog
neistomišljenika. Oni koji su bili zadovoljni svojim izborom danas su to što
jesu. Ta ideologija je donela rat u ratu. Rat na granicama i rat na ulicama.
Devedesete?!
Bilo je malo izabranih, svesnih ljudi koji će nakon svega, makar neke pojedince,
narednih generacija, možda uspeti da osveste, kako bi mogli da nešto povrate i
krenu da ponovo stvaraju i grade u našoj zemlji. Šteta je velika, nanošena je
sistematski puno godina i veliko je pitanje kada će u svesti većine pojedinaca
biti ispravljena.
*
Povukao sam svoja dokumenta sa Pravnog
Fakulteta u Beogradu. Ne znam zašto sam taj Fakultet uopšte i upisao. Kod kuće
su mi govorili da ću teško upisati filmsku režiju i da to nije posao za mene,
da treba biti "ajkula", kako bi u tom svetu opstao. Sve sam to uzeo u
obzir ali sam pokušao. Tri puta sam pokušavao, dva puta pao i treći put sam,
već u to vreme "zakucan", zakasnio na prijemni. Odustao sam od
državne Akademije i kao treći na listi upisao sam filmsku režiju na BK
Univerzitetu u klasi Slobodana Šijana.
U vreme kada
sam se ispisao sa Pravnog Fakulteta sam želeo da izdam svoju prvu zbirku
poezije. Enina majka je otvorila svoju izdavačku kuću i dosta vremena sam
proveo sa njom i nekim Krsmanovićem, pesnikom i alkoholičarem, koji je trebao
da bude moj recezent, njemu se posebno svidela moja poezija. Jedanputa je u
zanosu, analizirajući jednu od pesama, što je nalazio bitnim, da se svaka pesma
dobro analizira i da se uz to dobro i popije. Tada je jednom, u zanosu mlatarao
rukama po vazduhu i pljuckajući dok je pričao naprosto je pao sa stolice unazad
i zviznuo temenom o parket. Bio je u nesvesti par minuta, polivali su ga vodom
a ja sam mu lupao što jače šamare. Došao je k'sebi nakon desetak minuta.
Izvinjavao se, puno se izvinjavao i završio je tako što je zaspao na trosedu. Enina
majka ga je volela, nije mu ništa uzela za zlo.
Kako se
stanje u zemlji sve više zaoštravalo Enina porodica je rešila da napusti
zemlju. Knjiga koja je več ušla u pripremu za štampu je povučena, izdavačka kuća
zatvorena. Ena je otputovala kod rođaka u Ameriku, njena majka, ubrzo zatim je
otišla i preselila se u Francusku. Enini roditelji su bili razvedeni, oca joj
nikada nisam upoznao i šta je bilo sa njim ne znam. Taj rastanak nije puno uticao
na mene. Naš odnos je tada već bivao nekako suvoparan. Drugi pokušaj da izdam
svoju poeziju je prilika gde sam trebao da razgovaram sa R-tom, to je bio mlad
čovek koji je studirao književnost i do koga sam došao po preporuci Zokca.
Projekat se zvao "U vozu za Diznilend" i ta mala ali vredna zbirka je
trebala da bude delo u kojem je učestvovalo više autora. Dogovorio sam se sa R-tom
da sednemo u baštu "Manježa", da ja ponesem pesme i da ih on pročita.
Sastanak je bio zvaničan i kulturan. R.
je brzo pročitao pesme, vratio mi je fasciklu i pitao me da li volim
Dostojevskog. Odgovorio sam da je Dostojevski moj tata. R. se nasmejao mojoj
šali i dodao da se to u mojoj poeziji da primetiti ali da još moram da se
gradim. Nisam uzvratio ni sarkazmom ni sa zavišću , niti ljubomorom, iskreno
bilo mi je žao što pesme nikako ne mogu da objavim. Ja sam zaista kao dosta
mlađi jasno shvatio zašto, na kraju svega, pišem. Pisao sam i dalje pišem iz
potrebe, velike jake unutrašnje želje i kada bih znao da neće biti živog stvora
koji će to pročitati mislim da ni tad ne bih prestao, nastavio bih da pišem sa
nekom apstraktnom nadom da će ipak to neko, čiji savremenik neću možda biti,
možda pročitati. Slična stvar mi se puno kasnije dogodila sa muzikom i koliko
god to nekome nije jasno ili mu izgledalo najsmešnije moguće, opravdavam to,
ali ja muzikom više do kraja života ne mogu da prestanem da se bavim. Muziku
stvaram i reći ću najozbiljnije i najstrožije u svoju korist da pokazujem mnogo
više ozbiljnosti i truda od većine muzičara sa kojima sam imao posla. Tačno je
da nisam to kod sebe video u godinama koje opisujem sada, čak sam tada smatrao
jako neozbiljnim sve te momke koji se šetkaju, sve važniji od važnijeg po gradu
i svaki treći ima neki bendić. Držao sam do toga da sam pesnik i pisac. Ipak
kada sam napravio prvi kratki film i muziku za njega, potom drugi i treći ,
četvrti kratki film i muziku za iste ja dalje nisam imao novaca i potrebne
ljude da se bavim filmom ali muzika nije zahtevala toliko novca. Pored
neozbiljnih muzičara rano sam upoznao i dosta njih koji su ozbiljno i bez
obzira na bilo kakve prepreke, ostali istrajni u onome što su započeli. Rano,
na vreme su počeli, uradili šta su trebali i to rade i danas. Te ljude
poštujem, posebno zbog toga što nisu "pali". Bez obzira na sve,
nastavili su i onda kada je "zenit" prošao. Mislim da su dali sve od
sebe koliko god su mogli.
Sećam se
jednog detalja kada je nastala jedna od interesantnijih pesama iz tog vremena. Zokac
i ja smo prelazili ulicu kod Beograđanke. Rano jutro, vraćali smo se sa
"Akademije" i išli da prespavamo kod njega.
- Smislio sam novu pesmu. - reče Zokac mirno.
- Kada?
- Malopre.
- I?
- Ništa... mislim da će biti hit.
- Tako misliš?
- Da. - samouvereno kao i uvek, odgovori on.
- Malo ću je sredim... ide otprilike ovako...
hej mačo, sram te bilo nije te ni bilo, hej mačo, vreme te ubilo ...
- To je to?
- Da, jel'
ti se sviđa.
- Da, ali
uobliči i dodaj nešto kada dođemo.
- To sam i
mislio. Hvala.
Ćutke smo
ušli u stan, bili smo već umorni. Bio je sam. Njegovi su bili na placu, skoro
čitavo leto su provodili tamo. Zokac je živeo u Njegoševoj. Bio je to veliki
lep "salonac". Po podu srča, neko silno, razbijeno staklo. Pitao sam
ga šta je to. Odgovorio je da nije mogao Isidori da objasni da ne može da bude
više sa njom i da se iznervirao pa je razbio velika staklena vrata, velike lepe
i stare vitrine.
Prišao je
gramofonu i pustio Neil Young-a, "Rust Never Sleeps". Zamislio se.
- Zapiši
pesmu. - podsetio sam ga.
- Da. rekao je pomalo odsutno ali je ustao i potražio neku pocepanu svesku u koju je zapisao nečitkim rukopisom strofe koje mi je rekao...
Коментари