Пређи на главни садржај

NISAM BIO TU: " Idiot Ili Bog” (Autobiografski Roman u Nastavcima 41) Autobiografija | Autobiography | Autobiographie - 1991 godina

" Idiot Ili Bog”

 

  Film Aleksandra Petrovića "Majstor i Margarita" sam gledao pre nego što me je Bogi pozvao da odgledamo film još jednom, iz razloga što će posle biti otvorena tribina za razgovor o filmu, gde će učestvovati i sam Aleksandar Petrović, lično.  Sedeli smo u foajeu DKC-a i oporavljali se od oštrog vetra koji nam je išibao lica i zategao kožu. Crvene udobne fotelje i vinjak su bili udoban način da se malo opustimo pred film.

  U sali nije bilo puno ljudi. Film je počeo i završio se. Na binu je izašla ekipa ljudi, reditelj, filmski kritičar, neki filozof i žena psihijatar. Diskusija je počela i svodila se na odnos dobra i zla, totalitarnog režima, slobode umetnika i na pitanje ljubavi.

  Još uvek nisam imao odnos sa hrišćanstvom ali bez obzira na to bio sam među onim gledaocima koji su imali pitanje. Čekao sam svoj red.

Kada je filmski kritičar završio i odgovorio na pitanje čoveku iz publike na odnos totalitarnog režima i umetnika, po njegovoj oceni, građanina drugog reda, ja se odvažih i postavih pitanje. Pitao sam zašto je u filmu Hristos prikazan kao idiot tj. umobolnik, neke vrste i da li je kao prototip za stvaranje karaktera, bio "Idiot" F.M. Dostojevskog.  Činilo mi se da bi pitanje bilo zanimljivo za dalju diskusiju. Do tada se razgovaralo o moralu, estetici, odstupanju ili praćenju samog romana, ljubavi,  o prirodi zla. Pitanje se ticalo, po meni,  najsmelijeg detalja u rediteljskom postupku Aleksandra Petrovića I Romain Weingarten-a, a po scenariu Amedeo Pagani-ja, u toj italijansko-srpskojh koprodukciji.  

Imao sam čast da mi odgovori sam reditelj, Aleksandar Petrović, reditelj filmova, Skupljači Perja, Seobe, Tri, scenarista filma, Banović Strahinja. Rekao je prvo da mu je drago što je postavljeno jedno zrelo pitanje koje se tiče zapravo samo filma a ne i knjige i gde je sloboda građe karaktera možda najviše izražena u liku samog Hrista, gde zasluga zaista mora se priznati ide Dostojevskom i njegovom "Idiotu".

  - Trebali smo prikazati karakter sasvim različit od ostalih, trebao nam je prototip čoveka koji je nevin u odnosu na svet koji je oko njega. Jedan takav čovek, kome Pontije Pilat može reći: " Ne vidim krivice u tebi..." morao je biti apsolutno bezazlen sa odgovorima koji su toliko čisti i prosti da se o njima ni nemože protivrečiti. Ja sam tip takvog čoveka video u "Idiotu". - Aleksandar Petrović je odgovorio na moje pitanje.

  - Možda bi se trebali zapitati zašto bi jedan "bezazlen" i nevin čovek čistog srca i misli morao biti "Idiot" i to je zanimljivo za analizu karaktera? - dodao je filozof.

  - Mislim da čovek čistog srca ne mora nužno biti idiot ali svakako, on mora na neki način, biti čovek koji jednostavno ne vidi ili nije sposoban da vidi zlo. - psiholog se dodao na reči filozofa.

  - Slažem se. - zaključila je žena psihijatar.

  U razgovor se uključi i stariji čovek iz publike, duge, sede kose i brade.

  - Dobro veče. Reći ću iskreno i sa poštovanjem, cenjena gospodo, ali ni meni se ne dopada kako je oslikan naš Gospod. - on upotrebi ovu reč za Hrista. - Prvo Gospod nije ni dve reči progovorio sa Pilatom, jedino što mu je rekao je, da carstvo njegovo nije sa ovog sveta i da jeste da bi u tom slučaju i vojska njegova bila sa njim i drugo, kada ga je Pilat pitao da li je car Judejski on mu je samo odgovorio: " Ti reče", ni reči više nije progovorio sa Pilatom, po sva četiri iskaza, jevanđelja. - videlo se da je ovom čoveku malo neprijatno što se upušta u razgovor sa ovakvim umnim ljudima ali on kao da nije izdržao ovo da ne kaže.

  - Da gospodine, svakako... ali u ovom romanu u kojem između ostalog i fantastika ima dosta veliku ulogu, sam pisac, Bulgakov a po njemu i reditelj i scenarista filma dopuštaju sebi da tumače Hristov boravak pred Pilatom kao jedan dramatični čin , svakako pogodan za tumačenje. 

 - Razumem ja to gospodo - nastavio je čovek malo slobodnije - ali bez obzira mislim da ne bi trebalo rasplamsavati maštu nad onim što nam je dato kao pisani vodič za našu duhovnu i telesnu borbu kroz život. Nalazim da je to jednako ako bi eto uzeo za primer jednu običnu knjigu recepta i u njoj dobar recept,  ali mi se u tom receptu, što-šta ne dopadne, pa umesto badema, stavim kikiriki,  pošto badem nismo mogli naći... eto mislim da tad nemamo pravu tortu već nešto sasvim nešto drugo a to znači da nam u tom slučaju recepti ne trebaju već da mi smatramo da ćemo po svome. To mislim da važi i za ovaj životni recept koji nam je dat u Novom Zavetu, čoveka sa Bogom, koji se prenosi već vekovima takav kakav jeste a slovo jedno u njemu ne bi trebalo da bude promenjeno.

  - Mi nismo mislili na to kao Vi... - obrati mu se Aleksandar Petrović - ... mi smo imali na umu da gledaocu a kao i Bulgakov čitaocu, približimo taj odnos, Pilat i Hrist, to je svakako jedan od bitnijih momenata u istoriji ljudskog roda i zapravo parafrazira ono što je Bulgakov i naglašavao... totalitarni režim naspram istine.

 - U tom slučaju totalitarni režim nije dobio odgovor na to šta je istina, iako imamo reči Gospoda upućene učenicima svojim: "Ja sam put, istina i život". Pilatu na pitanje "šta je istina" nije odgovorio a opet totalitarni Pilatov, Rimski režim oslobađa optuženog ... ne vidi krivca u njemu i daje prostom narodu da mu sudi.

 - Da, postoje tu mnoge varijacije na temu, moglo bi se još puno toga reći, hvala Vam puno na pitanju i da li ima možda još neko nešto... - filmski kritičar je malo ubrzao.

Meni pade na pamet ponovo Dostojevski pa postavih pitanje:

  - Još jedna stvar u vezi karaktera ... da li ste se možda dvoumili između "idiota" i Aljoše Karamazova , pošto je Aljoša i samom Dostojevskom bio čin oslikavanja čoveka zaista neiskvarenog i nevinog kako kažete?

  - Aljoša, da Aljoša... ali Aljoša je bio kaluđer...

  - Monah... dobaci stariji čovek.

  - Da, monah... pa iskreno više mi se dopao "idiot". - nekako mutno završi Petrović.

Još par osvrta a nakon toga se ekipa sa “stejdža”, zahvalila gledaocima i specijalnim gostima.  Ovime se završio razgovor o filmu i romanu "Majstor i Margarita". Ja u to vreme nisam razumeo u potpunosti sedog čoveka koji je učestvovao u razgovoru ali mi se sviđao njegov stav. Podrazumeva se i o romanu i o knjizi bi mogli puno da govorimo i ovo iskustvo mi je zaista dragoceno. Malo sam bio izgubljen kada smo izašli iz sale.

  - Šta je? - upita me Bogi.

  - Ništa malo sam pod utiskom razgovora.

  - Ne brini se nisi ispao idiot. - Pogledah Bogija koji se dobrodušno smejao svojoj šali.


"Monah" - Draw and Photo Sebastian Sava Gor


 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Spontano Sagorevanje: Pikado | Spontaneous Combustion: The Dartboard / Zbirka Kratkih Priča. кратка прича. kratka priča. short story. histoire courte. књижевност. литература. literature. book. knjiga. literatura. kratka priča

  ПИКАДО Рака је купио пикадо. Пре тога је дуго размишљао, не о пикаду али до пикада је на крају дошао. Његов след мисли већ дуже време је био поприлично конфузан: „Схватам да сам угожен...осећам то… како, од кога, на који начин – на све начине али неизвесност траје...сада слушам ове псе како бесомично лају, не престају, то су комшијски пси и ужасни су...заробљени, јадни, тих пар квадратних метара… али ја више не гледам телевизор, не купујем новине, немам другове, више немам информације...искључио сам мобилни и онако ме више одавно нико не зове… и шта?! Ништа, не могу да се жалим...мирно је...ови пси али некако се навикнеш...шта да радим, да живимсам на планину...не, не, добро је овде овако само треба вежбати...треба вежбати стрпљење...ту је кључ ... ствар је у томе да морам и кући вежбати...физички, психички а после и духовно… поента је да морам вежбати и код куће… ни музику више не слушам! Морам брзо нешто да смислим и то неку вежбу за фокусирање, за психички мир…“ - тако некако ...

Spontano Sagorevanje: Kosta na crti ::: Spontaneous Combustion: Kosta On The Line / kratka priča. кратка прича. short story. histoire courte. књижевност. литература. literature. book. knjiga. literatura.

Kosta je stajao na tankoj crti, floroscentno plave boje... Osećao je da isijava sopstvenom unutrašnjom svetlošću i da ima razloga što stoji na crti, koju je između ostalog, da spomenemo, sam stvorio. Oko Koste i crte nema ničega. Kosta je u mraku i njemu je to bilo dovoljno. Taj mrak je bio njegov, on je zamislio takav mrak... Kosta je poželeo da se pored njega, u mraku, pojavi božanstvena, prelepa boginja-muza, koja će ga napojiti svojim inspirativnim darovima. Muza se pojavila i bila je slepa. Znao je da će biti slepa, to je i želeo. Stajala je kao kip, kao živi slepi mit. Uživao je. Napajao se „božanstvenom“ energijom svoje boginje. Disao je duboko i teško, osetio je da mu se disanje usporava i da srce počinje jako da mu udara. Uplašio se... Boginja je ostala nema i sjajno slepa. Njeno slepilo je isijavalo snažnu, belu, svetlost koju Kosta sada više nije mogao da podnese. Želeo je nazada u svoj mrak. Ništa više, samo nazad u  svoj mrak. Sve je nestalo... Ostao je mrak i florosce...

Outcome On Gunpoint: "Ode To Loyalty" - Ishod Na Nišanu: "Oda O Odanosti" | poetry. poezija. zbirka poezije. poésie. a collection of poetry. un recueil de poésie

  Outcome On Gunpoint Ishod Na Nišanu "Ode to Loyalty" Thought ... Like a razor, like a flash of light like a red diamond, like a dot. * A boat full of feelings is flying these days With a crust of heavy imagination Unreachable ideal In funeral gowns With empty hands - with no sense A little different from understanding anything On the horizon of a magnificent sight Under masks Under dry branches With the feeling of stuck rotten leaves on the soles With tears in his eyes and big pupils full of obedience and fear ... Then, it means a lot An ode to loyalty In trouble On a stone path Among the thorns On the edge... "Oda O Odanosti"   Misao, misao, misao... Kao oštrica brijača, kao udar svetla kao crveni dijamant, kao tačka. * Jurca ovih dana barka puna osećanja, Sa korom tvrde mašte, Nepostižnih ideala U odorama Praznih ruku - bez smisla Malo drugačije od poimanja bilo čega Na obzorju veličanstvenog prizora Pod maskama Ispod suvih grana Sa osećajem zalepljenog trulog l...